måndag 7 oktober 2013

Vimplar och korttillverkning

Idag bloggar jag för Scraplagret och visar dessa vimplar. Jag visar även gårdagens inlägg från Allt om Scrap där jag visar hur jag tänker när jag skapar ett kort.





 Hur jag skapar kort (från Allt om Scrap igår)

Idag tänker jag beskriva hur jag tänker eller utgår från då jag gör ett kort.
Ofta är korten ämnade någon speciell och då väljer jag material därefter. Det kan vara färger personen tycker om, stämplar, texter och övriga dekorationer som passar speciellt bra.
Ibland gör jag även kort för att jag har behov att skapa. I dessa stunder väljer jag ofta ett papper jag gillar
och vill sätta saxen i eller kanske en nyköpt stämpel som jag vill testa. Även där har jag en röd tråd, det gäller att harmonisera i färg och stil.



Bra verktyg till kortskapandet.

Jag använder en skärmaskin då det är viktigt för mig att kortet är rakt. Då jag ska vika mitt kort använder jag ett falsben som gör fina vik.Jag kan inte skapa utan min skärmatta. Den har små rutor och cm mått. Där placerar jag mitt kort och ser hela tiden till att det är rakt då jag sätter på lager av papper samt band.



Dessa verktyg använder jag nästan jämt i min korttillverkning.

Skalpellen är bra då det är svårt att klippa i trånga vrår på stämplar. Tången klipper jag av blomstjälkar och baksidor på knappar med. Pincetten är perfekt för små pärlor och små bokstäver,  där det är viktigt att allt hamnar precis på ett bestämt ställe. Jag har provat en del saxar och denna sax är klart bäst, tycker jag.
Distanskuddar är jag en storförbrukare utav. Det blir snyggt med olika djup. Pennor är kul för doodling och spontant kladd.
Distressing Tool heter verktyget längst till höger. Det är bra att rugga kanter med. Det finns billigare än detta som fungerar lika bra.

Små detaljer som ger en fin helhet

Det blir fint och ser arbetat ut med flera lager papper. Jag brukar använda cardstock, enfärgat, som bas.
Över det ett till två lager med mönstrat papper som jag skär mindre och mindre. Ofta passar fram och baksida perfekt tillsammans och då väljer jag ett cardstock som passar till båda sidorna.
Då jag valt mitt mönstrade papper tittar jag hur mönstret är och skär det så det blir likadant slut på båda sidorna. Det kan bli lite spillpapper på grund av det men ofta kan man göra en stansad bård av spillet eller spara det till ett annat tillfälle.

Blommor tycker jag om så det syns ofta på mina kort. Själv tycker  jag det blir snyggare om blommorna sitter i en grupp än en här och en där. Det blir maffigt och effektfullt. Det blir även mer levande att ha vissa blommor lite snett åt olika håll. Precis som i naturen.

Då jag använder band, spets och utstansade bårder lägger jag dem över mitt kort och ser till att även de slutar likadant på båda sidor. Även där använder jag skärmattan för att se att de hamnar på samma höjd.

Här visar jag två likadana kort gjort på 2 olika sätt.



Detta kort har jag skurit likadant på ändarna. Jag vill att mönstret på pappret slutar på samma sätt på båda sidor. Det blir ett lugn och att det ser genomtänkt ut. Då mitt mönstrade papper tar mycket fokus vill jag tona ner det med ett lugn längst fram. Jag väljer så lite färg jag kan och att den ska harmonisera med det mönstrade pappret. Det kan annars upplevas rörigt. Blommorna sitter i grupp, banden är måttade så det blir samma slut på båda sidorna. Texten står rakt vilket också ger ett lugn.



Detta kort är för mig rörigare. Blommorna är utspridda lite här och där. Banden är klippta utan att måttas in så de slutar på olika sätt på båda sidor av kortet. Tjejen har en klänning som i min smak kunde ha varit lugnare då bakgrundspappret tar så mycket fokus. Texten står på olika höjder, vilket också gör att rörigare intryck. Det mönstrade pappret har inte samma slut på båda sidor av kortet vilket blir rörigt.

Tekniken jag använt på tjejernas kläder heter Paper piecing. Du stämplar din stämpel på önskat mönsterpapper. Vill du prova på det kan du se hur du gör här. 

Ursäkta olika typsnitt. Jag har försökt göra om då jag kopierat detta inlägg men lyckas ej få till det.




5 kommentarer:

  1. Vimplarna blev jättefina och kul att få läsa om hur du tänker när du gör dina kort!

    SvaraRadera
  2. Hej Stephi!
    Tokgillade dina vimplar, urläckra:))
    Jag har gjort den tekniken några gånger, på en stämpel med en barnvagn. Det blir faktiskt
    häftigt:)) Kul att få läsa hur du tänker när du gör dina kort:)) Du är väldigt noga och duktig:))
    Korten gillade jag också, läcker stämpel:)

    Må så gott
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
  3. Tack för mycket användbara tips när det kommer till korttillverkning. Du är så himla duktig på att skapa, jag kan inte låta bli att läsa varje ord med stort fokus.

    Svar: Tack för att du berömde mina kort, det gör mig glad att du gillar dem.

    Du förtjänar alla rader som jag skriver, du är verkligen ambitiös och har en egen stil som jag gillar.

    Lycka till med julkorten!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jättesnygga vimplar... och inspiration till tusen :O)
    Ha det fint.

    SvaraRadera

Jag blir så glad att du tar dig tid att skriva en rad, tack ska du ha.