onsdag 26 november 2014

Foama stämplar

Godmorgon,
För ett tag sedan behövde jag foama mina stämplar. Både gamla som tappat fästet mot akrylklossen samt omonterade stämplar. Då jag satt där kom jag på att jag kan fotografera detta och göra ett inlägg då det dyker upp frågor på Facebook då och då hur man gör. Så nu visar jag hur Jag gör,


Börja med att klippa/använda skapell och ta bort massa överflödig gummi på din stämpel. Gör du inte det blir det oftast fult med stämpelfärg utanför. Följ kroppen med lite space runt hår.

Man kan välja att foama en stämpel i taget och kan då spara nån snutt foam på det sättet. Själv orkar jag ej det utan sätter fast alla så tätt det går. Det gäller bara att det finns plats för sax eller skapell att skära/klippa runt.

Så här ser foamen ut, med detta skyddspapper över. På baksidan finns ett skyddspapper med. Foam kostar ca 50 kr per ark. Den är klibbig så behöver du ej allt sätter du bara på detta papper igen.

 En närbild...

 Du behöver diskmedel och en sax/skapell för att klippa isär stämplarna från foamet. Även en skärmatta om du använder skapell. Jag har mer och mer börjat använda skapellen då den är lättare. Förut använde jag en fulsax som är bara för foamandet då det är svårt att få bort klibbet från den helt. Använder du en sax lägg på nån droppe diskmedel så blir det lättare att klippa i det klibbiga foamet. Då och då får du fylla på med diskmedel.

Bild på utklippta figurer som nu måste bli av med rester om.
 Nu är de klara och det vita du ser på baksidan kan du ta bort eller ha kvar som skydd. Allt handlar vilken förvaring du har för stämplarna.
Närbild....

Som sagt det finns nog många sätt att göra detta på men såhär gör jag. Tack för ditt besök!



1 kommentar:

  1. Hej Stephi!
    Så gör jag nästan också med mina omonterade stämplar, fast jag lägger stämpeln först på pappret och ritar med en bläckpenna och sedan klipper jag ut den och tar dän pappret och sätter stämpeln på. Skär eller klipper runt om efter. Lite pilligt men rätt kul ändå:)

    Må så gott
    Kramizar Marie

    SvaraRadera

Jag blir så glad att du tar dig tid att skriva en rad, tack ska du ha.