tisdag 7 februari 2012

Enkel beskrivning på fåtölj




Detta inlägg är en beskrivning på hur du gör en sån här fåtölj. Själv hittade jag denna inspiration för ett tag sedan hos Carina. Hon har gjort två stycken. Min är rätt stor och lite annorlunda än hennes men titta gärna in hos Carina för inspiration.



Det du behöver till denna fåtölj är:


En kartong, jag har använt ett cornflakes paket.
Sax
2 cardstock i samma färg
Ett mönstrat papper
Band spets om så önskas
Tyg
Ben till fåtöljen (min har inga då volangen går över)
Brads
Distresser/chalk
Dekorationer som nyckel, blommor och det du önskar till. Jag valde en odekorerad framsida då de fina mönsterpappret blir som en dekoration.


1. Måtta på din kartong hur lång du vill ha fåtöljen. Min fåtölj är 9,5 cm runt om.

Klipp kartongen i två bitar. En del blir fåtöljen, den andra själva lådan, fronten på fåtöljen. Tänk på att lådan ej får vara för kort då du planerar dina mått.


2. Nu ska du klippa in kanten så du får den höjd du önskar på fåtöljen. Glöm ej att armstöden ska vikas ner så det försvinner några centimeter till.


3. Klipp en bit ner mot fåtöljens botten, ca 2 cm eller mer för att kunna vika ner armstöden.



4. Nu är det dags att rita upp hur du vill att din fåtölj ska se ut upptill. Denna bild är gjord i efterhand och är bara ett exempel. Den blev ej så kurvig.



5. Nu är fåtöljens bas klar och lådan är måttad i fåtöljen för att se att den passar bra. Jag har vikt in luckan på lådan så den ska passa in fåtöljens mått.



6. Jag gjorde mallar direkt från fåtöljen som jag la ner på mitt cardstock. Det mönstrade pappret klippte jag lite mindre runt då jag måttat av från cardstocken. Alla kanter distressades för att få ett mera markerat utseende.



7. Innan du klistrar in lådan i fåtöljen bör du sätta dit alla papper som ska vara på insidan. (själva ryggen, och insidorna) Nu är det dags att klistra in lådan i fåtöljen. På min bild syns inte de inklistrade papperna då lådan ej är klistrad här.


8. Nu är det bara att sätta dit alla papper och dekorera som så önskar. Blir det papper som hamnar utanför kan du klippa till det sedan. Skulle det bli för synliga skarvar kan du använda rep, band stickles mm för att täcka. Glöm ej att använda distresser eller chalk om du klipper i pappret för justering.

Lycka till:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad att du tar dig tid att skriva en rad, tack ska du ha.