torsdag 5 april 2012

En mall på mina resväskor

Jag har gjort en mall på en resväska jag gjort. Den första gjorde jag i smådelar av cornflakespaket, för den var rätt stor. Längs ner finns några rader hur jag gjort. Nu kommer mall och beskrivning på den mindre väskan. Först bilder och länk till den andra väskan.







Följ mallen som kommer här:




Rita av själva resväskan på ett valfritt papper. Tänk på att det pappret mest kommer synas på sidorna av väskan samt inuti den. Klipp ut alla delar. Biga väskan där du ser markeringarna.

Väskans kant:
De två långa remsorna ska klippas efter markeringarna. Biga på det heldragna strecket för att lättare kunna vika in. Remsans kant fäster du bakom väskan, alltså på bottens utsida. Klistra fast alla flärpar du klippt ut fram till lite mer än mitten av väskan. Klipp av och gör likadant på andra sidan men avsluta i mitten. Det blir att papperna går omlott lite. Det blir en skarv där, något som ej syns senare.


Lockets kant:

Klipp ut en remsa, min var ca 3 cm bred. Biga en kant och klipp flärpar för att kunna sätta fast på lockets överdel. Du kan behöva 2 remsor, så mät innan du klistrar. Om du behöver två remsor lägg dem omlott.

Det är väldigt fint med en stansbård men det är lite pilligare att stänga väskan. När du satt fast remsan vänd på locket (insidan) och tryck till längs hela kanten.


Distressa/färga in alla kanter runt hela väskan. Jag har använt mig av mycket svart och mörkbrunt för en gammaldags look.

Välj ett papper för fram- och baksida som du klipper ut och sätter fast. Gör det lite större så att du är säker att hela fram och baksidan täcks. Klipp och sandpappra lätt efteråt för en fin linje.


Nu är det dags att göra väskan lite piffig! Jag valde att klippa remsor, ca 3 cm långa som jag satte fast runt väskan. Både på fram och baksida. Även på långsidan är snyggt. Välj en remsa eller lager på lager. Remsorna döljer alla skarvar :-)


Stänga väskan: 
Uppe på väskans lock på insidan satte jag en liten remsa som fick gå ner ca 2 cm på baksidan av väskan. Jag fäste väskan med små runda kardborrband. På en annan väska jag gjort valde jag att inte ta ner remsan, se bild.


Handtaget har jag gjort såhär:

Jag hade en gammal plånbok som jag använde skinnet av, men ett brunt eller svart cardstock/papper går lika bra. Gör ett hål i mittens på kanten av handtagets båda sidor. Gör även ett hål på de små fyrkanterna, 2 olika per sida. Trä igenom en skruvbrad och fäst den på baksidan. Sätt fast handtaget.

Jag får hoppas att du får en kul stund och att min beskrivning är förståelig.

 '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Större väska:

Jag bara haft lösa delar som jag satt ihop. Jag klippte ut delar av 2-3 cornflakespaket som jag klädde med cardstock. Sedan gjorde jag samma procedur med en remsa och flärparna. Den stora väskan är väldigt pillig att göra då det är så många delar som ska klistras ihop. Locket fäste jag genom en flik jag satte fast på insidan av locket.
Den väskan målade jag med akrylfärg på insidan samt lite på sidorna i brunt guld och svart.
Jag drog runt färgen lite med en fuktad svamp för att det inte skulle bli för markerat. Det är lätt att det blir kladdigt så vill du vara säker, skippa det momentet..haha. På sidorna satte jag samma remsa som jag använde på fram och baksida.)






6 kommentarer:

  1. Sååååååååååå snygg och häftig väska!!! Härliga papper du använt och metalldekorationerna är supersnygga och passar perfekt! Den som är som en resväska gillade jag skarpt =) Vilket makalöst arbete du lagt ner, du måste ha mycket tålamod, hihi. Tack för beskrivningen, får se om jag har tålamod att testa det någon gång.
    Stor kram och Glad Påsk!!!

    SvaraRadera
  2. Wow! Din väska är HEEEEELT underbar. Så snygg, så läckra detaljer och så kul! Måste testa! Tack för inspirationen!!!

    SvaraRadera
  3. De är helt fantastiska! Ser så äkta ut med de fina papperna och alla detaljer, verkligen underbara.

    SvaraRadera
  4. Så himla läckra resväskoer. Ska nog försöka mig på en sådan. Lyckas jag så länkar jag sjlvklart hit till dig :)

    Kram

    Märtis

    SvaraRadera
  5. Very nice design Stephi! I'll try it probably. Thank you to share!

    SvaraRadera
  6. Ich bin total begesitert von der wunderschönen Kofferbox. Das sieht so genial aus. Großes Kompliment für die geniale Arbeit. Ganz liebe Grüße Silvi

    SvaraRadera

Jag blir så glad att du tar dig tid att skriva en rad, tack ska du ha.